loading...
مرجع خبری پرسپولیس
آخرین ارسال های انجمن
احسان باغیاری بازدید : 535 شنبه 24 تیر 1391 نظرات (0)

 

مرجع خبری پرسپولیس : رييس كميته‌ پزشكي و سلامت باشگاه پرسپوليس بسياري از مشكلات ورزش ايران را ناشي از بي توجهي به امور پزشكي مي‌داند؛ اينكه " ارزش يك پزشك در تيم‌هاي ليگ برتر از يك مترجم هم كم‌تر است!"

 

پروفسور فرهاد فريد پيرامون تحولات پزشكي در پرسپوليس، وضعيت پزشكي و سلامتي بازيكنان اين تيم، تشكيل پرونده‌ سلامت براي شركت در رقابت‌هاي ليگ برتر و ... سخن گفت:

 

 

مرجع خبری پرسپولیس : رييس كميته‌ پزشكي و سلامت باشگاه پرسپوليس بسياري از مشكلات ورزش ايران را ناشي از بي توجهي به امور پزشكي مي‌داند؛ اينكه " ارزش يك پزشك در تيم‌هاي ليگ برتر از يك مترجم هم كم‌تر است!"

 

پروفسور فرهاد فريد پيرامون تحولات پزشكي در پرسپوليس، وضعيت پزشكي و سلامتي بازيكنان اين تيم، تشكيل پرونده‌ سلامت براي شركت در رقابت‌هاي ليگ برتر و ... سخن گفت:

 

 

 

 

 

* چگونه از عرصه‌ي پزشكي وارد دنياي مستطيل سبز شديد؟

بازيكن تيم‌هاي هرتابرلين، فورينادو سلدورف بودم و طي سال‌هاي 1964 و 1965 به عضويت تيم‌هاي هرتابرلين و فورينادوسلدورف آلمان در آمدم، همچنين زماني كه «كارل هاينس رومينگه» تيم ليپشتات بود به عنوان پزشك تيم در فوتبال كلن آلمان فعاليت مي‌كردم. علاوه بر اين استاد ارتوپد دانشگاه بن نيز بودم. بازنشسته كه شدم در مدت حضورم در آلمان به عنوان متخصص ارتوپد، جراح استخوان، مفاصل و متخصص طب ورزشي ورزشكاران حرفه‌اي زيادي از ايران در آلمان را مداوا و درمان كردم.

 

* تمام تيم‌هاي بوندسليگا كادر پزشكي تخصصي دارند؟

ـ بله. اما اطلاعي ندارم كه از 18 تيم حاضر در رقابت‌هاي ليگ برتر ايران، چند باشگاه داراي كادر پزشكي مجزا و جراح ارتوپد و متخصص طب ورزشي هستند. اما مي‌دانم

 

 كه تعدادي از تيم‌هاي ليگ برتر ايران تنها به يك پزشك و فيزيوتراپ اكتفا مي‌كنند و اگر در طول فصل جراحت زانو، رباط صليبي و مفاصل پيش آيد بايد براي MRI به كلينيك ديگري مراجعه كنند و زمان زيادي را براي تشخيص و اقدامات درماني و در نهايت عمل جراحي صرف كنند. در حالي كه وضعيت كادر پزشكي در فوتبال حرفه‌اي دنيا اين طور نيست و تيم‌هاي حرفه‌اي كادر پزشكي مجربي دارند و تجهيزات پيشرفته‌اي در اختيار آنا قرار دارد. من از آبان ماه سال 90، با كمك دكتر اميني و قياسي كه هر دو متخصص و جراح ارتوپد هستند، براي رسيدن به اين جايگاه كادر پزشكي را در پرسپوليس تشكيل داديم. در كادر پزشكي ما روانشناس هم حضور دارد. موضوعي كه «ژوزه مانوئل» سرمربي جديد تيم پرسپوليس در اولين برخوردش با من تاكيد بسزايي داشت. دو متخصص تغذيه، يك پزشك عمومي و متخصص طب ورزشي براي بررسي تست خون ورزشكاران از لحاظ آنتي دوپينگ، يك دكتر قلب و عروق براي انجام اكو، نارسايي‌هاي قلبي و تشخيص زودهنگام نارسايي‌هاي قلبي و عروقي مادرزادي، دكتر ريه براي اندازه گيري حجم ريه و يك مربي آمادگي جسماني شروع، اتمام اين كارها در كلينيك تخصصي باشگاه پرسپوليس انجام مي‌شود.

 

 

 

 

 

* چيذري به عنوان رييس مربيان بدنساز تيم‌هاي پايه با پرسپوليس همكاري خواهد داشت؟

 

ـ چيذري مربي بدنساز پيشين تيم بسكتبال مهرام و يكي از سه بدنساز برتر كشور است كه در امر بدنسازي شش سال است با فوتباليست‌هاي تيم ملي و ليگ برتر كار مي‌كند و اشراف كامل به تمام فاكتورهاي بدنسازي فوتبال دارد. بنابراين با اعتقادي كه نسبت به كار وي داشتم از چيذري دعوت به همكاري در باشگاه پرسپوليس كردم، اگر چه با حضور سرمربي جديد پرسپوليس اين سمت از وي گرفته شد، اما با حكم رويانيان قرار بر اين است پس از اين به عنوان رييس مربيان بدنساز تيم‌هاي پايه در رده‌هاي نونهالان، نوجوانان، جوانان و حتي بزرگسالان در صورت نياز به تمرينات بدنسازي انفرادي با باشگاه پرسپوليس همكاري داشته باشد.

 

* آسيب‌هاي ورزشي در فوتبال خصوصا در ناحيه زانو و رباط در سال‌هاي اخير افزايش چشمگيري داشته است. براي كاهش اين روند چه برنامه‌اي را دنبال مي‌كنيد؟

ـ اولين باشگاهي هستيم كه كار پژوهشي در فوتبال انجام مي‌دهيم؛ من به عنوان رييس كميته‌ پزشكي و سلامت باشگاه پرسپوليس تمريناتي را طراحي مي‌دهم. اين تمرين‌ها در آزمايشگاه دانشگاه مونيخ مورد بررسي قرار مي‌گيرد و پس از تاييد به وسيله ايميل به ما اطلاع داده مي‌شود. به اين ترتيب مشخص است كه هر كدام از اين مدل تمرين‌هاي جديد در جهت جلوگيري از آسيب ديدگي‌ كدام عضله و تاندونيمناسب است. پرسپوليس در حال حاضر چندين بازيكن ملي‌پوش دارد كه علاوه بر شركت در رقابت‌هاي ليگ برتر ، بايد تيم ملي را نيز همراهي كنند. در نتيجه‌ براي كاهش جراحت و آسيب ديدگي‌ نياز به چنين بررسي‌هايي داريم تا بازيكنان به دليل حجم تمرينات تحت فشار بيش از اندازه قرار نگيرند.

 

* فيفا هم در همين راستا طرح 11+ را به تصويب رساند و اجرايي كرد. واقعا سرمايه‌گذاري در حوزه‌ي پزشكي ورزشي از لحاظ اقتصادي چه‌قدر مقرون به صرفه است؟

فدراسيون جهاني فوتبال هم در جهت جلوگيري و كاهش آسيب ديدگي‌ها در رقابت‌هاي فوتبال، از سال 2003 طرح 11+ را با ايده سپ بلاتر 11 تمرين ارائه كرد. هر كدام از اين تمرينات سه بار در هفته‌ و به مدت دو دقيقه انجام مي‌شود. البته اين تمرينات در كنار ساير تمرينات پيش‌بيني شده است. دليل اتخاذ اين رويكرد از سوي فيفا آماري از ليگ‌هاي يك، دو و سه سوئيس بود. طبق آمار منتشر شده در سال 2003 ، 43 هزار مصدوميت كوچك و بزرگ در جريان تمرينات و مسابقات فوتبال در اين سه ليگ به وقوع پيوسته بود كه هزينه درماني آنها در سال بيش از 200 ميليون فرانك سوئيس بود. در سال 2010 و پس از اجراي طرح 11+ ذر تمرين، آسيب ديدكي‌ها با شدت بالاي 50 درصد كمتر شد. مصدوميت‌هاي سخت مانند پارگي رباط صليبي زانو هم 53 درصد كاهش يافت. از لحاظ اقتصادي هزينه‌اي كه در سال 2010 شركت‌هاي بيمه و باشگاه‌ها براي جراحت بازيكنان خود متقبل شده بودند، 80 ميليون فرانك سوئيس كاهش پيدا كرده بود كه اين امر از نظر اقتصادي براي باشگاه‌ها بسيار مهم است.

 

* حضور يك كادر پزشكي متخصص براي باشگاه‌ها چقدر هزينه دارد؟

ـ زانويي كه در اثر بازي فوتبال دچار خونابه مي‌شود، بدون شك تشخيص آن براي پزشك عمومي و حتي ارتوپد مشكل است و پزشك عمومي نمي‌تواند تنها با اكتفا كردن به اسپري در زمين بازي، بازيكن را دوباره راهي ميدان كند، بلكه نياز به يك ارتوپد فوق تخصص زانو، طب ورزشي و جراح آتروسكوپي است تا با تشخيص سريع مسير درمان زودتر انجام شود. البته داشتن چنين كادر پزشكي براي تمام باشگاه‌ها ميسر نيست و باشگاه‌ها مي‌توانند با برقراري ارتباط با باشگاه‌هايي مثل پرسپوليس كه داراي چنين كادر پزشكي است مسير درمان را كوتاه‌تر كنند. البته نكته حائز اهميت اين است كه ارزش پزشك تيم يا كادر پزشكي در ايران هنوز به معناي واقعي شناخته شده نيست. به عنوان مثال مترجم يك سرمربي خارجي اگر در سال 120 ميليون تومان بگيرد، پزشك همراه تيم كه صبح تا شب و در تمام اردوها حضور دارد، 40 ميليون تومان دريافت مي‌كند. بنابراين اگر باشگاه‌ها به دنبال پيشرفت بازيكنان و تيم خود هستند بايد براي كادر پزشكي ارزش قائل شوند، چون كادر پزشكي به همان اندازه كادر فني براي تيم ارزش دارد. بايد ديدگاه مديران باشگاه‌ها را نسبت به اين موضوع تغيير داد، اين يكي از وظايف اصلي و مهم حضور من در باشگاه پرسپوليس است.

 

* در حالي كه كادر پزشكي بسياري از تيم‌ها تنها زماني وارد عمل مي‌شود كه مصدوميتي به وجود آمده باشد، اما به نظر مي‌رسد وظايف كادر پزشكي چيزي فراتر از درمان آسيب ديدگي‌است. كادر پزشكي پرسپوليس چه خدماتي به بازيكن ارائه مي‌دهد؟

ـ تيم پرسپوليس طي 11 سال گذشته فقط موفق به كسب دو قهرماني در رقابت‌هاي ليگ برتر شده است. در حالي كه اين تيم يك تيم جهاني است و در تمام دنيا طرفداران تيم پرسپوليس خواهان تماشاي بازي جوانمردانه قشنگ و مدرن از اين تيم هستند. از سوي ديگر در 9 ماه گذشته كه رويانيان مسئوليت كادر پزشكي و سلامت اين تيم را به من سپرد خود به درستي به جايگاه كادر پزشكي اشراف نداشت و اعتراف كرد كه من واقعا نمي‌دانستم كادر پزشكي چقدر در عملكرد و نتايج تيم نقش دارد. البته در باشگاه پرسپوليس با بازيكنان مطرح داخلي و خارجي كه امكان عقد قرارداد آنها يا ساير تيم‌ها وجود دارد قرارداد اوليه مي‌بنديم و براي آنها تبصره مي‌گذاريم كه اين قرارداد زماني نهايي مي‌شود كه تست پزشكي ـ ورزشي و سلامت آنها پاس شود و آي دي كارت سلامت خود را از طرف رييس كميته‌ پزشكي و سلامت باشگاه پرسپوليس دريافت كرده باشند. همچنين براي سهولت كار بازيكنان، در يك روز از تمام بازيكنان فوتبال MRI ، آزمايش تست خون، نوار قلب، ضربان قلب و عروق قبل از شروع تمرينات گرفته مي‌شود و فوتباليست‌ها از نظر سيستم‌ عضلاني، استخواني، ارتوپدي و طب ورزش مورد تست سلامت قرار مي‌گيرند و همه اين موارد در پرونده‌ پزشكي و بانك اطلاعات كميته‌ پزشكي و سلامت باشگاه ثبت مي‌شود.

 

* كيفيت نامناسب زمين چمن چه اندازه در افزايش آسيب ديدگي بازيكنان ايراني نقش دارد؟

ـ در اروپا و 53 درصد مصدوميت‌ها را آسيب ديدگي‌ رباط صليبي زانو تشكيل مي‌دهد. در ايران اين ميزان آسيب ديدگي‌ به دليل استاندارد نبودن زمين بازي و عدم انجام تمرينات درست بيشتر است. از سوي ديگر در جهت كاهش آسيب ديدگي‌‌هاي فوتبال بنا داريم كه كمك دانشگاه پژوهش در ورزش هر ساله كنفرانس بين‌المللي درباره آسيب ديدگي‌‌هاي فوتبال برگزار كنيم تا با آمار ثبت شده خود و با استفاده از تجربيات اساتيد خارجي انجمن پزشكي اطلاع رساني وسيعي داشته باشيم و بتوانيم جراحت ناشي از تمرين و مسابقات فوتبال در ليگ‌هاي مختلف برتر را به حداقل برسانيم. فيفا هم در جهت كاهش آسيب ديدگي‌‌هاي ناشي از فوتبال به تمام باشگاه‌ها اعلام كرده از بازيكنان خود تست پزشكي و سلامت بگيرند و به فدراسيون فوتبال ارائه دهند.

 

* نقش تمرينات مربيان در پيشگيري از آسيب ديدگي بازيكنان تا چه اندازه است؟ تمرينات ژوزه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

ـ طي نشستي كه با مانول ژوزه سرمربي پرتغالي پرسپوليس داشتم با او گفت و گو كردم. تمرينات وي حتي از لحاظ بدنسازي كاملا علمي است و اعتقاد زيادي به اجراي سيستم‌ 11+ فيفا در تمرينات خود دارد و اين جاي اميدواري است. از طرف ديگر درست است وي نزديك به 66 سال سن دارد، اما به نظر مي‌رسد سن و سال تاثير زيادي در عملكرد و كارايي يك مربي ندارد. اگر ليگ‌هاي اروپايي را نيز بررسي كنيد مي‌بينيد مربي منچستر يونايتد به رغم اين كه 71 سال سن دارد اين تيم را با كمك آناليزورها و مغز متفكر خود در ليگ اروپا در جايگاه خوبي حفظ كرده است. خوشبختانه مانوئل ژوزه با وجود اين كه 66 سال سن دارد، اما پا به توپش خيلي خوب است و اميدوارم پرسپوليس را به جايگاه واقعي خود برساند.

 

* عوامل مصدوميت‌زاي فوتبال ايران كدامند كه باعث مي‌شود شمار زيادي مصدوم روي دست تيم‌ها بماند؟

ـ استاندارد نبودن زمين بازي، اجراي نادرست تمرينات، نداشتن مربي بدنساز آگاه به علم تمرين و اصول بدنسازي از جمله فاكتورهايي هستند كه در بروز و افزايش آسيب ديدگي‌‌ها در فوتبال تاثيرگذارند. خوشبختانه بالاي 70 درصد آسيب ديدگي‌‌ها به دليل كشيدگي‌ تاندون، عضله، ضرب خوردگي، پيچ خوردگي و كشيدگي رباط‌ها است و نياز به عمل جراحي ندارد و تقريبا 30 درصد از جراحت‌ها مثل پارگي مينسك، رباط صليبي يا ACL در آسيب ديدگي‌‌ها رايج و نياز به عمل جراحي دارند.

 

* موضوع نگران كننده‌ي ديگر افزايش شمار مرگ ناگهاني در زمين فوتبال است كه خوشبختانه هنوز در فوتبال حرفه‌اي ما رخ نداده است. درباره‌ي اين موضوع صحبت مي‌كنيد؟

قريب به اتفاق مرگ‌هاي ناگهاني ورزشكاران در حين بازي فوتبال ناشي از نارسايي‌هاي قلبي مادرزادي نيست، چون نارسايي قلبي هميشه به خاطر مشكل قلبي نيست و در بيشتر مواقع بازيكن در شرايط مسابقه به دليل استرس و اضطراب زياد، استفاده نادرست از مكمل‌ها بدون نظارت كادر پزشكي و انجام تمرينات سنگين پيش از مسابقه دچار ايست قلبي و بالطبع مرگ ناگهاني مي‌شوند.

 

* وضعيت مصدومان پرسپوليس چگونه است؟

زماني كه فصل گذشته تيم پرسپوليس را در اختيار گرفتم 11 تا بازيكن مجروح داشت، اما هم اكنون با روشهاي علمي توانستيم اين ميزان را به حداقل برسانيم. به طوري كه در مقايسه با فصل گذشته هيچ بازيكن آسيب ديده در تيم پرسپوليس وجود ندارد و وضعيت خوبي در اين تيم حاكم است. تنها نگراني كه براي كادر پزشكي و كادر فني وجود دارد كمبود زمان تمرين كار با توپ، تاكتيك و تكنيك است به طوري كه دو هفته‌ قبل از شروع فصل زمان كمي است كه بازيكنان با يكديگر هماهنگ شوند و در قالب يك تيم بازي خوبي را به نمايش بگذارند. بنابراين هواداران نبايد در يكي، دو هفته‌ اوايل بازي انتظار بازي روان و قابل قبول از تيم پرسپوليس باشند، اما به عنوان رييس كميته‌ پزشكي و سلامت باشگاه پرسپوليس اين نويد را مي‌دهم كه پرسپوليس امسال بالاي جدول خواهد بود و مانوئل ژوزه با مهره‌هايي كه در اختيار دارد يك تيم هماهنگ و خوبي روانه ميدان خواهد كرد.

 

* چرا پرسپوليس فصل پيش اين قدر مصدوم داد؟

ـ يكي از عوامل عدم نتيجه‌گيري تيم پرسپوليس در فصل گذشته نداشتن مربي بدنساز علمي و حاذق بود، به طوري كه دنيزلي اعتقادي به مربي بدنساز نداشت و تكنيك بازي با توپ را به كار بدنسازي بيشتر ترجيح مي‌داد و همين امر سبب بالا رفتن ميزان آسيب ديدگي‌ بازيكنان تيم پرسپوليس در فصل گذشته رقابت‌هاي ليگ برتر شده بود، البته دنيزلي در اين زمينه تنها نبود، بلكه اكثر مربيان ليگ برتري نيز در اين باره با وي هم عقيده بودند، اما نتيجه‌ آمارگيري نشان داد كه اگر آمادگي جسماني قبل از بازي با توپ انجام مي‌شد، آمار آسيب‌ديدگي‌ها فروكش مي‌كرد. قبل از شروع تمرينات تكنيكي و تاكتيكي در ابتداي امر بايد ورزشكار از نظر بدني آماده باشد و سپس پا به توپ بزند. حتي در اروپا نيز قبل از شروع تمرينات پا به توپ و تكنيكي و تاكتيكي دو تا سه هفته‌ كار بدنسازي روي تيم صورت مي‌گيرد و پس از آن قبل از اين كه بازي رسمي خود را برگزار كند، يك بازي دوستانه انجام مي‌دهد و سپس وارد زمين بازي مي‌شود، اما در ايران نه تنها اين روند طي نمي‌شود، بلكه كار بدنسازي را نيز كمك مربي انجام مي‌دهد در حالي كه كار بدنسازي همانند كار سرمربي و كادر پزشكي علمي است و متخصص امر خود را مي‌طلبد.

 

* ميانگين بالاي سني بازيكنان پرسپوليس نگران كننده نيست؟

ـ ميانگين سني بازيكنان پرسپوليس زياد بالا نيست و درست است بازيكناني همچون سيد جلال حسيني، جواد كاظميان، مهدي مهدوي كيا و علي كريمي بالاي 30 سال هستند، ولي اين دليل نمي‌شود كه بگوييم رنج سني تمام بازيكنان بالا است، از طرفي در يك تيم 11 نفره بايد چند نفر بازيكن با تجربه وجود داشته باشد تا عملكرد بازيكنان جوان را كنترل و نظارت كنند تا تحت نظر آنها فرم بگيرند و كم‌كم به سمت جوانگرايي سوق پيدا كنند. در حقيقت امسال تلاش كرديم تلفيقي از يك تيم جوان و با تجربه را راهي ايران كنيم.

 

* قرارداد شما با پرسپوليس چند ساله است؟ آيا درصورت رفتن رويانيان وضعيت كادر پزشكي باشگاه حفظ خواهد شد؟

ـ هنوز قراردادم امضا نشده و روي ميز رويانيان است. البته سردار هميشه به من مي‌گويند براي كادر پزشكي و سلامت باشگاه ارزش ويژه‌اي قائل هستند، اميدوارم اين موضوع يادشان باشد و فراموش نكنند. معمولا قراردادها فصلي است، اما براي كادر پزشكي امكان دارد قرارداد سه تا پنج سال نيز طول بكشد، به هر صورت با زحماتي كه توسط ساير همكاران كادر پزشكي روي اين تيم كشيديم به دنبال آن هستيم تا جراحت و آسيب ديدگي‌ بازيكنان را به حداقل برسانيم، لذا به عنوان مدير سلامت تمام تيم‌هاي پايه از رده نونهالان، نوجوانان، جوانان تا بزرگسالان را از نظر بعد سلامتي مورد بررسي قرار داده و سپس از طرف كميته‌ پزشكي ـ سلامت باشگاه براي انها آي دي كارت سلامت صادر خواهيم كرد. اميدوارم بتوانيم كادر پزشكي ورزشي را در قالب هر تيم ليگ برتري جايگاه با ارزشي براي آن تعريف كنيم تا ارزش واقعي آن براي هر باشگاه مشخص شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • گلزنان برتر تیم

    گلزنان برتر تیم

    کریم انصاریفرد
    # نام بازیکن تعداد گل
    1کریم انصاریفرد4
    2محمد قاضی3
    3مهدی مهدوی کیا2
    4جواد کاظمیان1
    انتخاب کاپیتان آسیا
    mahdavi
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2980
  • کل نظرات : 202
  • افراد آنلاین : 23
  • تعداد اعضا : 158
  • آی پی امروز : 135
  • آی پی دیروز : 336
  • بازدید امروز : 156
  • باردید دیروز : 952
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,108
  • بازدید ماه : 1,108
  • بازدید سال : 105,152
  • بازدید کلی : 1,668,832