loading...
مرجع خبری پرسپولیس
آخرین ارسال های انجمن
احسان باغیاری بازدید : 179 شنبه 04 شهریور 1391 نظرات (0)
عنکبوت زنده خاک شد ، پرنده مُرده آوردند!
عصر جمعه ی دوستداران سرخابی های پایتخت پای تلویزیون ها کمی تلخ شد وقتی که فهمیدند حساس ترین مسابقه فصل تیمشان را قرار است با گزارش یکی از آماتورترین گزارشگران سیما تماشا کنند.

عنکبوت زنده خاک شد ، پرنده مُرده آوردند!
عصر جمعه ی دوستداران سرخابی های پایتخت پای تلویزیون ها کمی تلخ شد وقتی که فهمیدند حساس ترین مسابقه فصل تیمشان را قرار است با گزارش یکی از آماتورترین گزارشگران سیما تماشا کنند.


سه ساعت به آغاز جدال پرسپولیس و استقلال مهدی هاشمی تهیه کننده برنامه فوتبال برتر روی خط برنامه گلخانه شبکه سوم آمد و از برنامه های جذاب و مدوّن این شبکه برای پوشش هفتاد و پنجمین دربی پایتخت رونمایی کرد و از سپردن گزارش بازی به محمدرضا احمدی خبر داد.



وقتی چاپلوسی جای شایسته سالاری و تعریف و تمجید جای حقیقت گویی را بگیرد، نباید هم تعجب کرد از میان تمام گزینه های موجود نام محمدرضا احمدی به بهانه بها دادن به نسل جوان(!) از قوطی تهیه کننده برنامه فوتبال برتر خارج شود.

ما که نفهمیدیم عادل فردوسی پور و مزدک میرزایی دقیقا کِی وارد دوران کهنسالی شدند که نیاز به جایگزینی با نیروهای نسل جوان پیدا شود اما انتخاب گزارشگری که از کج و معوج ترین و بی ربط ترین تصاویر کارگردان تلویزیونی به عنوان شاهکار تصویری یاد می کند نباید هم زیاد ما را متعجب کند، خصوصا وقتی که بدانیم همین مجری-گزارشگر تازه وارد شبکه سه سیما هفته گذشته اجرای مراسم ورزشکاران حامی ملت مظلوم و مستضعف را نیز به عهده داشته است.

احمدی چه بر اساس روابط ویژه و چه بر پایه شایستگی شخصی روی آنتن پربیننده ترین شبکه سیما آمده باشد نباید به این شکل آماتور در حساس ترین و پربیننده ترین مسابقه فوتبال فصل مورد استفاده قرار گیرد و اگر هم بر اثر شرایطی خاص مانند پرتعداد بودن بازی های پیش رو در هفته و یا غیبت گزارشگران پرسابقه در شبکه  گزارش مسابقه حساسی به او سپرده شد(که البته این گونه نبوده است) لازم است پیش از قرار گرفتن پشت میز توجیهات کافی از سوی تهیه کننده برنامه صورت گیرد تا جذاب ترین و پریننده ترین شوی ماه یا حتی سال تلویزیون به این راحتی اعصاب خرد کن نشود.

این گزارشگر در اکثر دقایق محو جریان بازی بوده و به جز یک مورد اعلام انتقال کئون جون هافبک جدید کره ای به تیم فوتبال پرسپولیس کمترین اطلاعات اضافه ای را در خصوص بازی در اختیار بینندگان قرار نداد. تعریف و تمجید های بی مورد او واقعا روی اعصاب و روان بیننده قدم می زند و عدم توجه به جریان و حواشی بازی بدون تمرکز روی تصاویر مونیتور روبرو از دیگر عوامل پایین آورنده کیفیت گزارش اوست.

گذشته از نحوه گزارش بازی باید به کارگردانی فاجعه بار واحد سیار آزادی اشاره کرد که البته در برابر پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال از مراکز استان ها (با احترام کامل به مردمان ساکنش) حکم کیمیا را دارد!

 

 

ناتوانی سیما در بهره برداری و هدایت اسپایدرکم 3 میلیاردی سرانجام منجر به جمع آوری کابل های عنکبوت آزادی شد و این تکنولوژی نچسب ما بی جنبه ها جای خود را به جدیدترین نوآوری جوانان کشورمان داد که گویا از آخرین سفر مدیرکل صداوسیمای تهران به مشهد سوغات آورده شده بود!

قصد کم ارزش جلوه دادن خلاقیت و تلاش جوانان ایرانی را نداریم اما تصاویر شکار شده از دوربین  این شیء پرنده یا هلیکوپتر کنترلی آنقدر کج و بی سر و ته بود که با یک خروار نوار چسب هم به جریان پخش بازی چسبیدنی نبود! اصلی ترین مشکل این دوست پرنده ما غیر زنده بودن تصاویرش بود به طوری یا نتوانسته بودند یا نخواسته بودند تصاویر ارسالی زنده از آن بگیرند و جملگی صحنه های پخش شده از آسمان آزادی دستکم به یک ساعت قبل برمی گشت!

بله درست خواندید یک ساعت! در قرن بیست و یکم هزاره سوم صداوسیمای کشورمان وسط مسابقه فوتبال تصاویری با نزدیک به یک ساعت تاخیر پخش می کند و مجری با چنان ذوق و شوقی از آن تعریف می کند که دود از کله ات بلند می شود. نیم ساعت از بازی گذشته، تصویر زمین خالی را پخش می کند ، مدت هاست نور خورشید از سکوهای آزادی رخت بسته و نورافکن ها روشن شده ، اجتماع تماشاگران زیر تیغ آفتاب را به تصویر می کشد و در سلسله شاهکارهای بی نظیر کارگردانی چندین موقعیت حمله تیم پرسپولیس را با موقع ناشناسی هرچه تمام تر از چشم میلیون ها بیننده پنهان می کند. تفاوت گزارشگران جسور و غیرحرفه ای اینجا مشخص می شود که وقتی اشکالی وجود دارد و کارگردان محترم در باقالی ها تشریف دارد به جای تعریف از شاهکار هنری لب به انتقاد می گشایند و حواس پرت ها را به جریان اصلی بازی برمی گردانند.


با مطرح شدن زمزمه های پرداخت حق پخش تلویزیونی و واگذاری حق پخش به تلویزیون های کشور همسایه نه تنها کیفیت پخش بازی های فوتبال بهبود نیافته بلکه وضع هر سال بدتر از پارسال می شود. دوربین هایی که روی خط های آفساید قرار داشتند حذف شده ، دوربین های کوچک داخل دروازه ها سال هاست محلی از اعراب ندارند ، پخش تصاویر بالا آمدن بازیکنان از تونل ورزشگاه که تبدیل به رویا شده و دیگر حتی از آن شیوه قدیمی تصویربرداری هلیکوپتری هم خبری نیست! از کیفیت پایین دوربین های موجود و تصاویر آن هم هرچه بگوییم جز گزافه گویی نیست.

با احتساب صحنه هایی که هنرنمایی ضبطی دوربین پرنده را می دیدیم ، دقایقی از نیمه دوم که پخش بازی طبق معمول قطع شد ، ثانیه هایی که «همراه اول» تماشا می کردیم و لحظاتی که به جای شروع بازی شیرین زبانی پیمان یوسفی را ملاحظه می کردیم در مجموع  با اغراق می توان گفت چیزی نزدیک به 10 دقیقه از 90 دقیقه مسابقه هفتاد و پنجم پرسپولیس و استقلال را احدالناسی در کره زمین تماشا نکرد!

این وسط یک عادلِ عادل هم پیدا نمی شود که در سه ساعت و نیم برنامه نود دوشنبه شبش بعد از گیر دادن به مدیرعامل این باشگاه و آن باشگاه به خاطر خریدهای میلیاردی کمی هم از ریخت و پاش های بی حساب و کتاب و درآمدهای میلیاردی تبلیغاتی سیما و حق تضییع شده پخش تلویزیونی فوتبال بگوید و کمکی به بهبود حال این بازار آشفته انحصاری بی رقیب بکند.

حسن مهدوی / انتهای گزارش اختصاصی مرجع خبری پرسپولیس

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • گلزنان برتر تیم

    گلزنان برتر تیم

    کریم انصاریفرد
    # نام بازیکن تعداد گل
    1کریم انصاریفرد4
    2محمد قاضی3
    3مهدی مهدوی کیا2
    4جواد کاظمیان1
    انتخاب کاپیتان آسیا
    mahdavi
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2980
  • کل نظرات : 202
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 158
  • آی پی امروز : 154
  • آی پی دیروز : 172
  • بازدید امروز : 765
  • باردید دیروز : 214
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 2,151
  • بازدید ماه : 5,361
  • بازدید سال : 78,765
  • بازدید کلی : 1,642,445